KINESIOTAPING 


Kinesiotaping utvecklades på 70-talet av den japanske kiropraktorn 

Dr. Kenzo Kase. Tanken var att förstärka kroppens egna läkningsprocesser genom applicering av ett unikt material och med en speciell teknik som skiljer sig avsevärt från vanlig sporttejpning. Appliceringstekniken utvecklades med hjälp av kinesiologiska tester. Därav valdes namnet kinesiotaping. 


Kinesiotape har samma egenskaper som huden och kan därför överföra ”positiv sensorisk information” till kroppen - ungefär som om man lägger en hand på huden för att lindra smärta. Tejpen har samma elasticitet och tjocklek som huden. Metoden möjliggör en fullt bibehållen rörlighet i leder, muskler, ligament och hud.


Med rätt applicerad kinesiotape uppnår man ett utökat rörelseomfång i det tejpade området i såväl vardags– som sportaktiviteter. Tejpen har dessutom en funktion som kanaliserar bort vatten, vilket gör det möjligt för den skadade att duscha och bada utan att behöva byta tejp.


Tack vare tejpens unika material får man oftast en omedelbar effekt efter appliceringen och därefter får man i de flesta fall en progressiv förbättring de närmsta 3-5 dagarna. Det är därför kinesiotaping ofta används inom elitidrotten. Vid vissa specifika skadeproblem kan det behövas upprepade behandlingar under en längre tid för önskvärd effekt.


SÅ ANVÄNDER JAG KINESIOTAPING

Jag använder kinesiotaping som en utökning av mina behandlingar, vid t.ex. ryggskott, nackspärr eller knäskador. Eftersom tejpen kan sitta på 24-timmar om dygnet ger det en konstant smärtlindring och funktionsförbättring. Vid knä-, bäcken-, rygg, axel och armbågsbesvär uppnås nästan alltid en direkt smärtlindring efter applicering. Upplever man ingen bättring är det bara att ta bort tejpen, det finns inga bieffekter.


Vid vissa skador har jag fått god effekt med enbart kinesiotaping som behandling/lindring. Framförallt rör det sig om muskelsträckningar och rupturer, hälseneproblem, plantar fasciit (hälsporre) och axelproblem. 


Har du en skada eller ett smärtbesvär där du "testat allt" utan effektiv lindring är det absolut värt ett försök med kinesiotaping. Får du effekt märks det omedelbart när vi testar rörelser före och efter.